Labe

Letos jsem vyrazil na týden i na jednu z našich největších řek, na Labe. Měl jsem této vodě co vracet, protože před dvěma lety jsem tam vyhořel jak papírovej čert. Musel jsem s tímto skóre něco udělat, tak jsme naplánovali společně se Standem výpravu za Jirkem, který to má kousek od baráku. Termín, padl už brzy z jara na konec prázdnin, ale místo jsme neměli jasné v podstatě do poslední chvíle.

Po nekonečném domlouvání a plánování bylo jasno, kde strávíme své týdenní dobrodružství na řece. Na tomto úseku je povolen lov 24 hodin, což je super. Já se chtěl věnovat samozřejmě kaprům a kluci políčit na nějakého pěkného sumečka.
Jedna z věcí, kterou jsem věděl stoprocentně byla, že musím mít sebou dostatek krmení, tak jsem naválel asi 25kg oliheň i koření játra 24mm, ale převážnou část jsem udělal "polštářky" a vzal jsem i nějaké starší vysušené a nějaké pelety. Takže dohromady skoro 40kg.

V den odjezdu jsme ve 4h ráno se Standem narvali Berlingo až po střechu a mohli sme vyrazit. Na místo přijíždíme něco po 6h. Jirka vyrazil už ve čtvrtek, aby chytl dobré místo. Po rozbalení věcí následovalo důkladné sondovaní vody a volba taktiky.
Původní taktika byla, že bych jeden prut házel pod nohy a druhý vozil na druhou stranu, ale nakonec jsem musel oba vyvážet.
Jeden prut šel s jistotou pod velký keř přímo naproti a druhý jsem dal kousek níže po proudu pod nebo těsně na patu regulace u protějšího břehu, který nebyl tvořen velkými kameny jak to na Labi bývá, ale spíše menším kamením a jemným pískem a pod patou slabá vrstva bahýnka. Jako zátěže jsem dal kameny na odpadnutí na gumičku.
Na každý prut je nutné dát becklead kvůli projíždějícím lodím.

První zákrm je poměrně masivní a za nedlouho se ozvali i první záběry, ale jednalo se jen o cejnky, kterých je tady opravdu neskutečný bambilióón! Myslel jsem, že to nebude tak hrozné, ale tito nezvaní hosté byli hlavní příčinou razantní změny taktiky.
Koule museli být opravdu co nejtvrdší a návazce předimenzované, ale hlavně z tuhého materiálu, v mém případě z 0,50mm monofilu nebo flurocarbonu asi 30cm. Háček vel. 4 Hayabusa H.Bill 288. V jiném případě dokázali tyto "piraně" zamotat a okousat prakticky cokoli !
První záběr od kapra přišel až druhý den po setmění. Sice to byl prcek, ale první kontakt je důležitý. Další den se objevili už lepší  mezi 60-70cm , ale na prvního většího jsme si museli počkat do uterý do noci.
O půl 2 mě vytáhl z bivaku krásnej záběr a hned po prvním kontaktu jsem věděl, že musím do člunu, protože tah byl uplně jinej než ty předchozí. Díky tomu, že je ryba bez zátěže tak mi jezdila jen kousek pod hladinou a já ji dokázal docela kontrolovat, ikdyž jsme se na vodě přetahovali poměrně dlouho. Na podruhé se podařilo kapra podebrat. Je to krásnej šupináč. Háček byl v tom, že během boje jsem ztratil jedno veslo z Jirkovýho člunu díky špatnému uchycení vesla, ale naštěstí plavalo po celou dobu po hladině kousek odemně, tak jsem se k němu nějak doplácal jedním veslem a vrátil ho na místo. V tu chvíli byla ryba přednější, no :-). Kapra jsem donesl na podložku a vzbudil kluky. Navážili jsme mu 13,5kg, ikdyž jsme mysleli, že atakuje 15tku, ale krásná ryba!
Vyvezl jsem prut na původní místo a čekal co tahle noc ještě přinese. Okolo 4h se rozjel pro změnu druhý prut a také po krásném souboji na člunu jsem podebral dalšího šupika něco přes 11kg. Famózní noc. Ráno dospávám probdělou noc. Vypadá to, že záběry budou chodit převážně za tmy a to také i díky tomu, že panují velká vedra přes 30°C. My jsme naštěstí celý den ve stínu díky lesu, který je za námi. O to větší překvapení je, když dostávám v pravé poledne záběr z pod keře a druhém konci se nechal povodit krásnej dlouhej šupik 84cm, 10kg.
Následující noc jsem čekal, že přijde opět nějaké místní hovádko, ale přišel jen jeden lysec cca 7kg, zato jsme si pěkně užili s rojem vos, kterým Jirka při podebírání tohoto kapra nechtěně počechral hnízdo, které si vybudovali ve vysokém břehu vedle člunu. Tak hned jednu koupil a pak se pustili do Standy, který chudák stál opodál a jen koukal, dostal hned tři bodance. Já aby mi to nebylo lito a abych se klukům jen nesmál jsem dostal taky jednu :-D. No, překvapili nás :-).
Další den panovali opět strašná vedra. Přes den se v tomto počasí dělá záběr hodně špatně. Během dne si sbírám podél břehu řeky kameny na vyvážku, protože mi začaly pomalu, ale jistě docházet. Rovněž si připravuji nové montáže na poslední dvě noci lovu. Kolem Labe už se začínají sjíždět lidi na víkend a to je teprve čtvrtek.
Z večera přišlo opět pár menších ryb. Pípance od cejnků jsou na denním pořádku.  Montáže na noc leží přesně na svých mistech. V noci mám záběr od lepší ryby a opět je to šupik. 80cm a 9,5kg. Do rána bohužel už žádná akce není. Čeká nás posledních 24h lovu, ale moc nadějí si už nedáváme, protože kolem nás najelo už několik partií rybářů a řeka bude za chvíli zase samej vlasec a šňůra. Bohužel to tak i bylo nic závratného se nedělo kromě menšího kapra. Při balení věcí mi zabral prut z pod keře. Docela pěkná jízda, ale kapr se bohužel po chvíli vypnul. Kolem poledne vyrážíme k domovu. Byla to super zkušenost.

Co se týče nástrah a návnad, tak záběry chodily na oba druhy, na koření játra i na oliheň 24mm, někdy jsem i přidal malou plovku 12mm. Skrmil jsem asi 20kg boilie a něco pelet a to jsem jen po každém záběru přihodil k montáži dvě hrsti polštářků a občas přikobroval pár kuliček.

Lov to nebyl vůbec jednoduchý, bílé ryby je tady opravdu hóódně a atakovali montáže po celý týden a chce to trochu přijít na zdejší návyky kaprů. I projíždějící lodě a kolísání průtoku lov zrovna nezjednodušují.
Oproti minulé zkušenosti jsem si hodně polepšil. Co se týče sumců, tak si to kluci poměrně vytrpěli podobně jako já před dvěma lety s kaprama. Vůbec jim nespolupracovali navzdory zkoušení různých technik i míst.
Rozhodně jsme nebyli na Labi naposled...